Huomioita kaupungilta: Näkymä Kivinokkaan maksaa miljoonia

Huomioita kaupungilta: Näkymä Kivinokkaan maksaa miljoonia

Kalasataman Rediin valmistuu parin vuoden päästä Majakka-nimeä kantava talo, joka tulee olemaan Suomen korkein asuinrakennus. Korkeutta sillä tulee olemaan 134 metriä.

Huipulta on huikeat näkymät moneen suuntaan – kuten lahden yli Kivinokkaan. Ja näkymästä maksetaan. Lähes kaikki Majakan asunnot on jo myyty. Ylimpään kerrokseen pääsee asumaan isolla rahalla. Kaksio maksaa miljoonan verran ja 130 neliön asunnosta pitää pulittaa pari miljoonaa. Juttua oli Hesarissa.

Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & co.

Tietysti näkymä Kivinokkaan maksaa, onhan se kaupunkin komeinta maisemaa. Mutta että miljoona euroa kaksiosta? Missä olikaan niitä kohtuuhintaisia asuntoja, joita piti rakentaa?

Korkeaa vai matalaa?

Korkea rakentaminen jakaa mielipiteitä. Monien mielestä se tuhoaa Helsingin matalan silhuetin.

Minä pidän korkeasta rakentamisesta. Matala silhuetti on harha, kaupunkiin on kautta aikojen rakennettu korkeita taloja, esimerkiksi kirkkoja, Stadionin tornia, Torni-hotellia ja Ylen radiomastoja.

Clarion-hotelli Jätkäsaaressa on hieno. Korkeaa ja matalaa vierekkäin. Toimii hyvin.

Kolmet kaupunkipyörät

Espoo ja Vantaa suunnittelevat myös hankkivansa kaupunkifillarit, Helsingin onnistuneen esimerkin innoittamana. Mutta eihän naapurikaupungit tietenkään yhteistyöhön pysty, vaan Espoo ja Vantaa suunnittelevat kumpikin ihan omia cityfillariratkaisujaan.

Voiko olla typerämpää? Onko niin hankalaa tehdä yhteistyötä ja ulottaa Helsingin kaupunkifillarien säde myös naapurikaupunkeihin? Tuskin pyörillä kaupunkien välillä liikutaan paljonkaan, mutta olisihan se kiva mennä metrolla Tapiolaan ja näyttää HSL:n korttia fillarille ja pyöräillä vaikka EMMAan.

Yksi syy lisää kannattaa kaupunkien yhdistymistä tai ainakin tiiviimpää maakuntahallintoa! Toivottavasti tässä fillariasiassa maalaisjärki ottaa niskalenkin nurkkakuntaisuudesta.

Vantaalla on hajanainen kaupunkirakenne ja siellä fillarit eivät toimi samalla tavalla työmatkojen jouduttajana kuin Helsingissä. Näin kertoo HS.

Jotenkin tämä vahvistaa käsitystäni, että Vantaa on monella tapaa huonosti suunniteltu kaupunki. Kuten naapurikaupunki Espookin.

* * *

Kirjoittaja on kaupunkikirjailija, bloggaaja ja Kivinokan kesämaja-alueen puheenjohtaja.
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Herättikö ajatuksia? Kerro muillekin.

kommenttia