Kaupunki tukee tapahtumien markkinointia sadoilla tuhansilla – tässäkö ratkaisu?

Viime aikoina on ollut nettipalstoilla runsaasti keskustelua julisteista ja flyereista, joita kaupunki joutuu siivoamaan seiniltä ja bussipysäkeiltä. Kohu sai alkunsa, kun HS kirjoitti, että Tavastia oli saanut kaupungilta yli 600 euron laskun, kun oli joutunut siivoamaan Tavastian keikkajulisteita.

Aihe on hyvin ristiriitainen: Molemmille puolille riittää hyviä perusteluita. Tapahtumanjärjestäjät kaipaavat näkyvyyttä, mutta kaupunki (so. veronmaksajat) joutuvat maksumiehiksi.

Kaupunki maksaa mainosjulisteiden, graffitien yms poistamisesta noin 1,5 miljoonaa kolmen vuoden aikana, kertoo HS. Tämä tekee vuodessa puoli miljoonaa euroa. Oletetaan, että mainosjulisteiden poistaminen on tästä summasta 300 000 euroa.

Eihän siinä ole tavallaan mitään järkeä, että veronmaksajat osallistuvat Tavastian ja muiden tapahtumanjärjestäjien markkinointikustannuksiin. Mainostakoot medioissa, joissa tavoittavat oman kohderyhmänsä ja maksakoot itse markkinointinsa. Netissä, radiossa, tv:ssä ja printtimediassa saa mainostaa, kun maksaa. Ei kai veronmaksajien pidä näiden markkinointiin osallistua.

Vai pitäisikö sittenkin?

Monet tapahtumanjärjestäjät ovat pieniä yhdistyksiä. Jotkut toimivat ilman rahaa, tai ainakin minimaalisella budjetilla. Kaupunki on täynnä tapahtumia, joita järjestetään vapaaehtoisvoimin. Tällaisille tapahtumanjärjestäjille, kaupunginosayhdistyksille yms. on mainosjulisteet ja -tarrat yksi tärkeimpiä tapoja näkyä. Se aiheuttaa kaupungille kustannuksia, mutta 300 000 euroa vuodessa on aika pieni summa siitä, että kaupunki pysyy elävänä ja pienet tapahtumat saavat näkyvyyttä.

Mutta voisiko tuon 300 000 euroa käyttää toisin?

Mitä jos kaupunki kieltäisi kaiken julisteiden liimaamisen ja perustaisi kaupunkitapahtumiin keskittyvän nettisivun? Sivun, jossa kaikki tapahtumanjärjestävät voisivat ilmoittaa nimellistä summaa vastaan (summa, joka menisi julisteiden teettämiseen, esim. 50 euroa), ja puolestaan kaupunki markkinoisi sivua aina kulloisenkin kohderyhmän toiveiden mukaan. Jos vaikkapa Kannelmäessä on kyläjuhlat, niin mainontaa suunnataan Kannelmäen ja lähistön asukkaille. Netissä kun kohdentaminen on suht helppoa. Ei tarvitse montaa kymppiä pistää, niin näkyvyys on sama kuin muutamalla julisteella. 300 000 – 500 000 eurolla saa netissä ihan mukavasti markkinoitua tapahtumia.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Tekijä: Pauli Jokinen

Kirjailija, kulttuuribloggaaja ja kävelyopas.