Mediatuki suosii isoja ja unohtaa pienet

Mediatuki suosii isoja ja unohtaa pienet

Vaikeuksissa oleva mediakenttä tullee saamaan valtiovallalta tukea muutaman vuoden ajaksi. Liikenne- ja viestintäministeriö teetti “Median murros”-nimisen selvityksen, jossa ehdotetaan toimenpiteitä median tukemiseksi. esitys kokonaisuudessaan löytyy täältä.

Raportissa ehdotetaan, että medialle myönnetään tuotantotukea 25 miljoonaa euroa. Tukijärjestelmä olisi määräaikainen, esimerkiksi 3 vuotta.

Suhtaudun selvitykseen hyvin kaksijakoisesti.

Raportin mukaan tukea voisivat saada “laajalle yleisölle suunnatut julkaisut, jotka ovat toimineet vähintään 4 vuotta.” Tämä sulkee esimerkiksi julkaisemamme kaupunkilehti Cult24-lehden kokoaan pois tuen piiristä. Miksi pitää olla toiminut neljä vuotta? Millä se perustellaan? Tämä sääntö tiputtaa pelistä pois kaikki uudet julkaisut ja suosii vanhoja tervaskantoja. Täydellistä kilpailun vääristämistä ja uusien medioiden halveksuntaa.

Lisäksi raportin mukaan toimituksessa tulisi olla vähintään 4 henkilötyövuotta toimituksellista henkilökuntaa. Me teemme lehteä pääasiassa freelance-voimin, kuten monet muutkin julkaisut. Me olemme valinneet sen linjan heti alusta asti, mutta monet muut lehdet ovat joutuneet taloudellisessa kurimuksessa sanomaan toimittajia irti ja sen jälkeen ovat siirtyneet yhä enemmän käyttämään freelancereita. Useat maakuntajulkaisut toimivat pelkästään freevoimin. Se että lehdellä on mennyt huonosti ja on pakotettu irtisanomisiin, tiputtaa julkaisun pois tuen piiristä (vrt. Uusi-Pori). Tämä sääntö suosii isoja ja syrjii pieniä julkaisuja. Pitäisikö pienten lehtien nyt nopeasti palata muutama toimittaja vain sen takia, että voisivat osallistua kilpailuun tuesta?

Raportti ehdottaa myös, että tuen saajat ovat sitoutuneita Julkisen Sanan Neuvoston sääntöihin. Ok, näin kuuluukin olla.

Mutta kaikkinensa raportti suosii isoja ja perinteisiä medioita ja syrjii pieniä ja uusia. Isot jyräävät ja pienet joutuvat entistä vaikeampaan tilanteeseen.

Monet uudet mediat edustavat sellaista innovatiivisyyttä, mistä isot omassa byrokraattisuudessaan voivat vain haaveilla (Long Play, City Digital, yms.). Monet uudet mediat ovat ketteriä ja nopeita käänteissään ja pystyvät vastaamaan muuttuneeseen markkinatilanteeseen isoja paremmin. Uudet mediat on pakotettu siihen. On ollut pakko keksiä uusia keinoja pärjätä.

Nyt valtiovalta on tukisysteemillään vetämässä mattoa alta uusilta ja innovatiivisilta medioilta.

Eikä ihme, että raportin lopputulos on suuria medioita suosiva: Raportin lopussa on lista selvitystyössä kuultuja henkilöitä. Lista koostuu pääasiassa suurten medioiden edustajista: Yleisradio (josta kuultiin 5 henkilöä), KSF-Media (julkaisee mm. Huvudstadsbladetia), Suomen Lehtiyhtymä, MTV (josta kuultiin 4 henkilöä), Alma Media, Maaseudun Tulevaisuus, STT, Demari, Itella, Sanoma, yms.

Jos valtio haluaa medioita verovaroin tukea, tehdään se tasapuolisesti tai sitten ei tehdä ollenkaan.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Vastaa