Miten törmäsin neljästi S/S Arcturukseen

S/S Arcturus 1920-luvulla. Lähde: Wikimedia Commons.

Ennen kuluvaa syksyä en ollut kuullutkaan höyrylaiva S/S Arcturuksesta. Mutta viime aikoina Arcturus on pompannut eteeni peräti neljästi. Näin se on tapahtunut:

1. Kohtaaminen Bottan seinän kautta
Teen kirjaa Helsingin muistolaatoista, ja Bottan seinässä on laatta, jossa kerrotaan, että siellä on pidetty jääkäriliikkeen perustamiskokous. Luin hieman taustatietoa aiheesta ja sain selville, että höyrylaiva Arcturus kuljetti jääkäreitä Saksasta Vaasaan vuonna 1918.

2. Kohtaaminen sota-kävelyillä
Olen syksyllä vetänyt Helsinki sodassa -kävelyretkiä ja retkillä sivuan hieman sotalapsia. Luin, että sotalapsia vietii Turusta Tukholmaan Arcturuksella, jonka ruumaan oli rakennettu tilat sadoille lapsille. Sukullusvenehyökkäyksen jälkeen sotalapsia kuljetettiin pääasiassa junilla.

3. Kohtaaminen Kotkassa
Kotkan merikeskus Vallamossa näin Arcturuksen pienoismallin.

4. Kohtaaminen Kalasatamassa
Muistolaatta-kirjaani varten kävin Helsingin uudella asuinalueella Kalasatamassa. Kalasatamassa kadut on nimetty vanhojen laivojen mukaan ja seinissä on laatat, joissa kerrotaan tarinoita laivoista. Yksi katu on Arcturuksenkatu. Se katu on vielä rakenteilla, ja laattaa ei vielä seinässä.

Tällaisen laatan Arcturuksenkatukin tulee saamaan.

Hieman vielä lisätietoa tuosta nyt kovin läheisestä matkustajalaivasta:

– Rakennettu Dundeessa Skotlannissa 1899.
– Pituus 89 metriä.
– Kuului Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiölle.
– Pääasiassa liikennöi Suomesta (Hki, Tku, Hanko) Kööpenhaminaan ja Hulliin. Myöhemmin myös Tukholmaan ja Antwerpeniin.
– Kuljetti vuonna 1948 suomalaisia urheilijoita Lontoon olympialaisiin.
– Romutettiin vuonna 1957 Saksassa.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Tekijä: Pauli Jokinen

Kirjailija, kulttuuribloggaaja ja kävelyopas.