Kuuden markan kahvit jäävät historiaan

20150903_135100

Hakasalmen huvilan yhteydessä oleva Huvilan kahvila lopettaa toimintansa 12.9. Lappu oli kiinnitetty oveen ja siinä kiitetään asiakkaita menneistä vuosista. Kahvilaa on pyörittänyt ulkopuolinen yritys, ei siis kaupunki eikä varsinkaan kaupunginmuseo, jonka näyttelytilana Hakasalmen huvila on.

20150903_135116

Mikä kahvilan pitämisessä mahtoi mennä myttyyn? Se sijaitsee keskellä Helsinkiä; Musiikkitalon, Eduskuntatalon ja Kansallismuseon vieressä. Luulisi, että siinä on helppo menestyä. Voi olla, että on menestynytkin ja lopettamiseen on muita syitä kuin huono taloudellinen menestys.

20150903_135049

Mutta voi olla, että yrittäjä ei ole saanut kahvilaa menestymään. Hakasalmen huvila on kiva paikka, jossa on hienoja näyttelyitä. Olen käynyt siellä paljon, mutta silti kahvilalla ei ole mitään erityistä paikkaa sydämessäni. Se on ollut ihan kiva, mutta siinä ei ehkä ole ollut vaadittavaa särmää. Kahvi ja korvapuusti olivat ihan hyviä tälläkin kertaa.

20150903_134133

Asiakaspaikkoja kahvilassa on vähän. Pöytiä vain neljä. Siinä on vaikea tehdä mitään suurta bisnestä. Keskustassa vaeltavaa läppärikansaa ei toivoteta tervetulleeksi (toisesta kiellosta en ota selkoa mitä se tarkoittaa. Kokousten pitäminen kielletty?).

20150903_134147

Kahvilalla on hyvin pelkistetyt nettisivut, ja sosiaalisessa mediassa ei olla lainkaan läsnä. Nykyään some on lähes pakollinen väline, jos haluaa näkyä. Eihän jokainen yrittäjä tietenkään voi olla some-guru, mutta perusteet saa jokainen haltuun parissa tunnissa. Se on sitten omaa laiskuutta / ennakkoluuloisuutta, jos ei vaivaudu.

Huvilan kahvilalla oli hyvä maine gluteiinittomien tuotteitten kahvilana (mm. vuoden 2013 gluteiiniton yritys). Esimerkiksi sitä mainetta olisi voinut somessa buustata, ja pian puoli kaupunkia olisi tiennyt minne mennä, jos haluaa gluteiinitonta pullaa.

Pahoittelut nykyiselle kahvilanpitäjälle, että joutuu lopettamaan. Toivottavasti paikalla aloittaa pian uusi yrittäjä. Eikä sitten kannata luottaa siihen, että museon vetovoima tuo kahvilaan tarpeeksi asiakkaita. Pitää näkyä muutenkin.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Tekijä: Pauli Jokinen

Kirjailija, kulttuuribloggaaja ja kävelyopas.