Miten Hietalahden hallista saadaan elävä?

Hietalahden halliin etsitään jälleen uusia vuokralaisia. Hallia ylläpitävän Tukkutorin mukaan entistä laajemmalla skaalalla.

Tukkutorin tiedotteen mukaan halliin voi tulla esimerkiksi ravintoloita, kahviloita, take away -paikkoja, perinteisiä ruokakauppiaita, toimitiloja tarvitsevia käsityöläisiä tai uusia yrittäjiä, jotka tarvitsevat showroomin tuotteilleen.

Tukkutorin toimitusjohtaja Timo Taulavuori innostaa uusia yrittäjiä halliin. ”Hietsuun on helppo tulla kauppiaaksi, koska asiakasvirta on jo olemassa ja hallin nykyisten yrittäjien verkostoon pääsee helposti mukaan”.

Markkinapuhetta, sanon minä. Uskon, että Hietsuun on vaikea tulla kauppiaaksi, koska riittävää asiakasvirtaa ei ole.

Halli on kamppaillut jo pitkään olemassaolostaan erilaisilla konsepteilla. On ollut perinteistä kauppahallia, antiikkia ja ruokaa. Oikeastaan mikään ei ole toiminut. Monet kauppiaat siirtyivät takaisin Vanhaan kauppahalliin, kun sen remontti valmistui viime vuonna. Juttelin taannoin hallin kauppiasyhdistyksen johtajan kanssa, joka itsekin pyöritti myymälää Hietsussa. Hän ei keksinyt mitään syytä jäädä sinne, vaan lähti Etelärantaan Vanhaan kauppahalliin.

Suurin syy Hietsun vaikeuksiin on se, ettei ole asiakkaita. Se johtuu taas siitä, että halli ei markkinoi itseään. En minä ainakaan tarkkaan tiedä mitä siellä nykyään on myynnissä: saako sieltä lounasta, matkamuistoja, tuoretta leipää, kalaa, kahvia? Mitä sellaista sieltä saa, mitä en saa muualta? En tiedä yhtään syytä miksi menisin sinne.

Kaupungin pitäisi hallin omistajana panostaa hallin markkinointiin entistä enemmän. Kertokaa minulle jossain mediassa joku syy, miksi Hietsun halliin menisin. Kun saan sen yhden syyn mennä, niin ehkä kävisin sitten toistekin.

Ja silloin kauppiaillakin on syy olla siellä, kun on maksavia asiakkaita.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Tekijä: Pauli Jokinen

Kirjailija, kulttuuribloggaaja ja kävelyopas.

Kommentit on suljettu.