Veneretkellä Vartiosaaressa ja Kivinokassa

Eilinen ilta kului veneretkellä. Kaupunkisuunnitteluvirasto oli kutsunut Kaupunkitoimittajat ry:n vesibussiretkelle tutustumaan mereltä käsin Vartiosaareen ja Kivinokkaan. Molemmat ovat virkistysalueita, joiden tulevaisuus tullaan ratkaisemaan lähiaikoina. Niitä joko kehitetään virkistysalueina tai vaihtoehtoisesti niihin rakennetaan asuntoja. Viraston suunnittelijat esittelivät retkellä Kivinokan ja Vartiosaaren suunnitelmia ja vaihtoehtoja.

Veneessä tutustuttiin suunnitelmiin.

Ensiksi saavuimme Vartiosaareen. Tuntuu, että aina sataa kun olen Vartiosaaressa. Parisen vuotta sitten tein kirjaa Sunnuntaikävelyllä Helsingissä, ja tein valokuvausreissun Vartiosaareen. Tulin saareen vesibussilla aamulla, ja kiersin saaren parissa tunnissa. Oli sateinen päivä ja housut ja kengät olivat läpimärät. Sitten värjöttelin erään tyhjillään olevan huvilan terassilla kuusi tuntia, kunnes vesibussi vei minut takaisin Hakaniemeen.

Vartiosaari on kiva paikka, mutta sinne on erittäin hankala päästä. Vesibussi kulkee vain pari kertaa päivässä.    

Eilen kävelimme Vartiosaaren ympäri ja tutustuimme alueeseen. Tässä kuvia retkeltä:

Kivinokkaan emme rantautuneet, katsoimme sitä vain mereltä:

Ja söimme maukkaan ”korruptiolounaan”:

Ja vielä teimme koukkauksen Kruunuvuorenrannan valaistun öljysäiliön ohi:

Ja sitten kotona sukat kuivumaan:

Lopputulema:

KIVINOKKA. Ei ole epäselvyyttä mitä Kivinokan tulevaisuudesta ajattelen (kirjoitin aiheesta jo aikaisemminkin blogissani). Perheellämme on mökki Kivinokassa, ja pikkuisen hävettää, että se tekee minusta nimbyn tässä asiassa. Mutta oli siellä mökki tai ei, se on niin hieno paikka, ettei sellaisia pitäisi missään nimessä uhrata asuntorakentamiseen. Olin Kivinokka-fani jo ennen kuin hankimme sieltä mökin.

VARTIOSAARI. Vartiosaari on yksi lempipaikoistani Helsingissä. Siellä on paljon pieniä nähtävyyksiä: Huviloita, siirtolohkare, hiidenkirnu, viikinkikallio, metsäkirkko, yms. Mutta se on hyvin suljettu paikka, jonne on vaikea päästä. En kannata saaren rakentamista, mutta jotain sille alueelle pitää tehdä. Silta Laajasaloon, kevyen liikenteen silta Rastilaan, yleinen uimaranta, vessoja, jne. Saari pitäisi olla helpommin tavoitettavissa ja suuremman ihmismassan käytössä.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Tekijä: Pauli Jokinen

Kirjailija, kulttuuribloggaaja ja kävelyopas.