Vihametro Vuosaareen

Loppuvuodesta tulin Tallinnasta Länsisatamaan. Taksijono oli satoja metrejä pitkä, viharatikaksi nimetty 9-raitiovaunu täyttyi humalaisten lisäksi kaljalaatikoista. Ruotsiin ja Tallinnaan liikennöivät matkustaja-alukset tulevat lähes Helsingin keskustaan. Samoin muut suuret risteilyalukset. Laivat parkkeeraavat Katajanokalle, Eteläsatamaan, Hernesaareen ja Länsisatamaan. Mikseivät ne voisi ajaa Vuosaareen?

Vuosaareen valmistui uusi tavarasatama vuonna 2008. Konttiliikenne siirtyi sinne Helsingin kantakaupungista, jolloin rannat vapautuivat kaupunkimaiselle rakentamiselle. Vain matkustajalaivat jäivät kantakaupunkiin. Jos matkustajaliikenne siirrettäisiin Vuosaareen, vapautuisi lisää tilaa asuntorakentamiselle ja virkistysalueille. Ei ole montakaan syytä, miksi matkustaja-aluksilla pitäisi päästä kantakaupunkiin.

Vuosaareen menee jo metro. Sen jatkaminen satamaan saakka ei liene mahdoton ponnistus. Metrolla pääsisi keskikaupungille lähes yhtä nopeasti kuin Länsisatamasta. Nyt Rautatieasemalta ajaa Vuosaareen metrolla 20 minuutissa. HSL:n reittioppaan mukaan raitiovaunulla Länsisatamasta Rautatieasemalle pääsee 15 minuutissa. Ero on lähes mitätön. Vuosaaressa olisi varmasti myös paremmat pysäköintitilat kuin Länsistamamassa tai Katajanokalla.

Helsingin keskustasta on ennenkin siirretty joukkoliikennettä pois. Lentoliikenne alkoi Katajanokan kärjestä. Matkustajamäärän kasvaessa rakennettiin lentokenttä Malmille vuonna 1936. Bussiterminaali siirrettiin Kampissa maan alle, jotta saatiin maan päällistä tilaa ihmisille.

Kenties jonain päivänä päästään viharatikan sijaan vihametrolla Vuosaaren satamaan. Mutta sen aika ei ole vielä. Alkuvuodesta valmistuu uusi 40 miljoonan euron terminaali Länsisatamaan. Kaupunki haluaa edelleen laivat keskustaan.

Kirjoitus julkaistu Metrossa 5.1. 2017

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Tekijä: Pauli Jokinen

Kirjailija, kulttuuribloggaaja ja kävelyopas.